"MEMBUDAYAKAN PERPADUAN , MERAIKAN KEPELBAGAIAN "







Rabu, 10 Mac 2010

MENGHAYATI SEMANGAT PERPADUAN

MENGHAYATI SEMANGAT PERPADUAN
Perpaduan merupakan senjata ampuh yang membina tamadun negara. Kesedaran dan kebijaksanaan pemimpin terhadap formula bersatu padu di antara kaum mewujudkan parti perikatan yang akhirnya berjaya mencapai kemerdekaan lebih awal daripada jangkaan penjajah Inggeris. Resipi kejayaan ini dipanjangkan ke kepulauan Borneo dengan pembentukan Malaysia atas penyertaan Sabah dan Sarawak.


Sumpah taat setia rakyat melalui ikrar Rukun Negara memantapkan lagi sistem pemerintahan raja berpelembagaan dan sistem demokrasi negara. Perkongsian kuasa pemerintahan dan perwakilan pemimpin yang dipilih melalui pilihanraya mengiktiraf hak rakyat terhadap pentadbiran negara.

Kesedaran daripada tragedi 13 Mei 1969 membuka mata Malaysia untuk merangka strategi memperkukuhkan semangat perpaduan. Pelan-pelan Pembangunan Jangka Panjang dan Jangka Pendek telah dilaksanakan bagi menghapuskan jurang antara kaum.

Bertitik tolak asas perpaduan yang kukuh, Malaysia kini gah di mata dunia atas kejayaan mengharungi krisis kronik ekonomi dunia tanpa bantuan daripada pihak luar. Hari ini ekonomi negara telah dijadikan model dan ikutan beberapa negara asing.

Bagi memastikan semangat perpaduan semakin kukuh, kerajaan telah menekankan aspek pembelajaran di sekolah-sekolah melalui Falsafah Pendidikan Negara. Semangat ini disemai dikalangan anak-anak agar sebati didalam diri mereka.

Oleh yang demikian , usaha berterusan kerajaan dalam mengukuhkan perpaduan negara memerlukan penglibatan semua pihak. Apa yang pasti masa depan, keselamatan dan kesejahteraan negara terletak ditangan rakyat Malaysia sendiri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan